هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

داروی گاباپنتین (Gabapentin) با نام تجاری Neurontin دارویی ضد بیماری صرعاست که با کاهش جریان الکتریکی غیرطبیعی سلول‌های مغزی به تنهایی یا همراه با سایر دارو‌های ضد صرع جهت کاهش حملات تشنج استفاده می‌شود. همچنین، گاباپنتین برای جلوگیری از حملات میگرن نیز موثر است. این دارو همانند دارو‌های ضد صرع دیگر دارای فواید و عوارضی است که حتماً باید از آنها اطلاع داشته باشید. برای مصرف یا قطع مصرف این دارو حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه مطلب به نحوه‌ی مصرف دارو، فواید و عوارض آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه داروی گاباپنتین می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : داروی گاباپنتین | به موارد مصرف و عوارض جانبی آن توجه کنید (مهم)

موارد مصرف گاباپنتین

داروی گاباپنتین موارد مصرف گوناگونی دارد و گاهی بهتر است به همراه سایر داروها مصرف شود. اما اصلی‌ترین موارد مصرف آن عبارتند از:

-درمان صرع

-کاهش درد ناشی از ابتلا به زونا

-پیشگیری از سردرد میگرنی

-کاهش دردهای عصبی

-کنترل تشنج (بخوانید: اقدامات ضروری هنگام تشنج)

-درمان کمر درد

-درمان اختلال دوقطبی (البته تاثیر این دارو در زمینه‌ی درمان اختلال دو قطبی به طور کامل به اثبات نرسیده است)

 

طریقه مصرف داروی گاباپنتین

گاباپنتین را حتما طبق دستور پزشک مصرف کنید و از استفاده دوز بیشتر یا کمتر تجویز شده خودداری کنید. نکته مهم دیگر اینکه فقط در همان دوره‌ی زمانی که برای شما تجویز شده است مصرف کنید. این دارو نباید در طول روز استفاده شود و بهتر است حوالی ۵ عصر به همراه غذا مصرف شود. مقدار گاباپنتین که دکتر تجویز می‌کند به سن بیمار، نوع بیماری و نوع قرص گاباپنتین بستگی دارد. دکتر معمولا با دوز کم شروع می‌کند و سپس مقدار دارو را متناسب با شرایط بیمار تنظیم می‌کند.

این دارو را هرگز نباید پس از یک دوره استفاده طولانی مدت به صورت ناگهانی قطع کرد زیرا ممکن است باعث بروز عوارض زیانباری شود و احتمال بروز تشنج را زیاد کند.  قطع تدریجی این دارو عوارض کمتری دارد.

 

عوارض جانبی داروی گاباپنتین

گاباپنتین همانند بسیاری از داروهای دیگر علاوه بر اثرات مفیدش دارای عوارضی نیز هست و با آگاهی از آن‌ها می‌توان مانع از بروز مشکلات سخت‌تر شد. در ادامه به عوارض داروی گاباپنتین در بزرگسالان، کودکان و عوارض روانی این دارو اشاره می‌کنیم.

عوارض این دارو در بزرگسالان شامل:

-خواب‌آلودگی و گیجی

-حالت تهوع و استفراغ

-خصومت و پرخاشگری

-از دست دادن تعادل بدن

-مشکلات تنفسی

-احتباس مایعات

-افزایش وزن

-درد مفاصل و تاری دید

-عفونت ویروسی

-لکنت زبان

-خستگی و ضعف

-تورم اندام‌ها

 

عوارض جانبی شایع در کودکان شامل موارد زیر است:

-اختلالات رفتاری

-رفتارهای تهاجمی

-اختلالات تمرکزی

-بیقراری و بیش فعالی

-مشکل در تکلم

-تغییر در عملکرد تحصیلی

 

موارد زیر از عوارض روانی این دارو محسوب می‌شوند:

-فکر خودکشی یا مرگ و تلاش برای خودکشی

-نگرانی و بی قراری

-وحشت‌زدگی

-مشکل در خوابیدن

-رفتار خشن یا خشونت آمیز

-فعالیت یا صحبت کردن بیش از حد

-تغییرات غیر عادی در رفتار

درصورتی که علائم روانی بالا در شخصی که قرص گاباپنتین مصرف می‌کند بروز پیدا کرد توصیه می‌شود با مشورت روانشناس این علائم را کنترل کنید و به صورت تدریجی آن‌ها را از بین ببرید.

 

تداخلات دارویی گاباپنتین

در صورت مصرف هرگونه دارو حتما به پزشک خود اطلاع دهید تا با توجه به‌ آن‌ها نسخه بنویسد. برای اطلاع شما مهمترین مواردی که با مصرف گاباپنتین تداخل ایجاد می‌کنند ذکر می‌کنیم:

-آنتی اسیدها (سبب کاهش غلظت گاباپنتین در خون می‌شود و باید دو ساعت یا بیشتر پس از مصرف آنتی اسیدها مصرف شود)

-مورفین (ممکن است عوارض جانبی مرتبط با سیستم عصبی مرکزی گاباپنتین را افزایش دهد)

-آلومینیوم‌ هیدروکساید و منیزیم‌هیدروکسید (ممکن است عوارض جانبی گاباپنتین مانند خستگی را افزایش دهد)

-دارو‌های ضد افسردگی، دارو‌های شل کننده عضلات، مسکن‌ها، متادون، ترامادول و ... با داروی گاباپنتین تداخل دارند و درصورتی که از این داروها استفاده می‌کنید باید پزشک خود را در جریان بگذارید.

 

بارداری و مصرف گاباپنتین

ایمنی این دارو در دوران بارداری ثابت نشده است و برای استفاده از گاباپنتین در دوران بارداری، باید مزایای استفاده از آن نسبت به آسیب احتمالی به جنین سنجیده شود. همچنین گاباپنتین در شیر مادر ترشح می‌شود و مادران شیرده باید این دارو را فقط در مواردی که منافع آن بیشتر از خطرات ناشناخته برای جنین است استفاده شود.

نکات مهم در مصرف داروی گاباپنتین

-اگر این دارو را بیش از حد مصرف کرده‌اید فورا با اورژانس تماس بگیرید.  علائم مصرف بیش از حد شامل: خواب‌آلودگی شدید، لکنت زبان و ضعف بدنی است. اگر به گاباپنتین آلرژی دارید نباید از آن استفاده کنید.

-در صورتی که بیماری‌های کلیوی، صرع یا اختلال تشنج‌های دیگر، دیابت، بیماری کبد، سابقه‌ی افسردگی، اختلالات خلقی، اعتیاد دارویی یا افکار خودکشی و بیماری قلبی دارید با پزشک خود در میان بگذارید تا با توجه به آن‌ها برای شما نسخه تجویز کند.

-نوشیدن الکل با این دارو می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

-داروی گاباپنتین باید بین ۲ تا ۸ درجه‌ی سانتی‌گراد در جای خشک و در یخچال نگهداری شود.

-این دارو را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید و یادتان باشد از دستوراتی که روی جلد دارو ذکر شده است پیروی کنید.

-مصرف این دارو ممکن است بر توانایی فکر کردن و واکنش نشان دادن فرد تاثیر بگذارد، بنابراین نباید در زمان مصرف رانندگی و یا کاری که نیاز به هوشیاری داشته باشد انجام دهید.

-این دارو باید به صورت کامل مصرف شود و از نصف کردن و خرد کردن آن هنگام مصرف جلوگیری شود.

-در صورتی که به این دارو آلرژی داشتید و به تنگی نفس، تورم در گلو یا زبان، کهیر و زخم پوستی مبتلا شدید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه داروی گاباپنتین می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : داروی گاباپنتین | به موارد مصرف و عوارض جانبی آن توجه کنید (مهم)

  • ۹۸/۰۵/۱۲
  • هنر زندگی

داروی گاباپنتین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی