هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

اضطراب و بی قراری، از جمله واکنش های رایج سطح روان به استرس های محیطی است. احساس نگرانی در برخی از موقعیت ها مثل زمانی که شما می خواهید به یک مصاحبه شغلی مهم بروید یا زمانی که می خواهید تصمیم مهمی نظیر ازدواج بگیرید تا حدی طبیعی است. اما اگر علائم اضطراب و بی قراری آنقدر زیاد شوند که شما نتوانید عملکرد عادی خود را حفظ کنید و کارهایتان مختل شود؛ حتما باید به یک متخصص روان شناس برای بهبود مهارت مدیریت استرس مراجعه کنید. اگر علائم اضطرابی برای مدت طولانی بدون درمان باقی بمانند به مشکلات زیادی از جمله به اختلالات روان تنیو سایر اختلالات روانی نظیر افسردگی منجر خواهند شد. برای آگاهی از علل، علائم و روش های درمان اضطراب تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات اضطرابی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : اضطراب و احساس بی قراری و ناخوشی

انواع اضطراب و اختلالات اضطرابی

اضطراب و بی قراری، احساس تنشی است که در پی انواع فشارهای درون روانی یا محیطی ایجاد می‌شود. این احساس یکی از ناخوشایندترین هیجانات بشری است که می‌تواند به اختلالات متعددی بیانجامد. در برخی مواقع اضطراب شدید در غالب حملات عصبی خود را نشان می‌دهد که به آن‌ها حملات پانیک  گفته می‌شود. از جمله دیگر اختلالات اضطرابی می‌توان به انواع فوبیا، اضطراب جدایی، اضطراب بیماری ، اختلال استرس پس از سانحه و اختلال اضطراب فراگیر اشاره کرد. اختلال اضطراب فراگیر یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که در اثر تجربه اضطراب مزمن به وجود می‌آید به همین خاطر در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد این اختلال خواهیم پرداخت:

اختلال  اضطراب فراگیر چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال اضطراب فراگیر نگرانی و اضطراب مفرط و غیر قابل کنترل در مورد موقعیت های مختلف است. افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر معمولاً تمایل به نگرانی در حوزه‌های مختلف دارند و زمانی که از آن‌ها می‌پرسیم در مورد چه چیزی نگران هستند می‌گویند که درباره همه چیز نگرانم! اختلال اضطراب فراگیر معمولاً با علائمی نظیر لرزش، تپش قلب، بالا رفتن فشارخون، تعریق، سرگیجه و تهوع، لرز یا گرگرفتگی، سردرد و دردهای عضلانی، احساس ضعف و خستگی خود را نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که برای تشخیص این اختلال حتماً باید به یک روانشناس بالینی مراجعه کنید. روانشناس با انجام مصاحبه دقیق و ارزیابی عوامل مختلف به تشخیص نهایی خواهد رسید.

 

عوامل بروز نگرانی و بی قراری چیست؟

همه‌ی افراد زمان‌هایی از زندگی خود دچار احساس بی قراری و ناآرامی می‌شوند ولی افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی بیشتر از دیگران در معرض این حالت قرار می‌گیرند. از عوامل بروز بی‌قراری می‌توان به برداشت نادرست از تحریکات محیطی مانند سر و صداها، استرس‌های روانی مانند از دست دادن عزیزان یا مشکلات مالی، جابجایی محل سکونت،بستری شدن در بیمارستان، مصرف داروی جدید و عوارض جانبی آن، تداخلات دارویی، ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج و ... اشاره کرد.

 

توصیه هایی برای درمان

احساس خطر یا ناامنی، سردرگمی و ابهام می‌تواند باعث پیدایش نگرانی و بی قراری شود. مهم‌ترین اقدام برای درمان این اضطراب شناخت عوامل تنش‌زا در زندگی‌تان است. پس با آگاهی کامل و شناخت دقیق این عوامل در جهت رفع آن‌ها بکوشید تا از تجربه مداوم تنش در زندگی خود پیشگیری کنید. برای رسیدن به آرامش اقدامات زیر را مد نظر قرار دهید.

_ ایجاد محیطی ساکت و آرامبخش

_ دریافت حمایت و دلگرمی از نزدیکان

_ تلاش در جهت شناسایی و رفع عوامل محیطی استرس‌زا

_ مواجهه با انواع ترس ها و اضطراب ها

_ کسب اطمینان در مورد عدم وجود بیماری‌های دیگر

_ استفاده از تکنیک‌های ذهن آگاهی برای کاهش استرس و مراقبه

_ مدیریت و کنترل استرس با مشاوره کنترل استرس

_ ورزش منظم، رژیم غذایی سرشار از ویتامین‌ها و نوشیدن آب فراوان

 

درمان اضطراب و بی قراری

از آنجایی که اضطراب و بی قراری شدید باعث اختلال در تمام جوانب زندگی می‌شود، باید در اسرع وقت اقدامات لازم درمانی صورت بگیرد. درمان اضطراب از طریق دارو درمانی و روان درمانی انجام می‌شود. دارو درمانی زمانی ضرورت پیدا می‌کند که علائم به قدری شدید باشند که فرد آمادگی شرکت در جلسات روان درمانی را نداشته باشد. طی جلسات روان درمانی برای درمان اضطراب و استرس، درمانگر با مصاحبه بالینی و گرفتن شرح حال، سعی می‌کند تمامی عواملی که باعث بی‌قراری و ناخوشی شما می‌شوند را شناسایی و تحلیل کند.

در فرایند درمان هایی نظیر درمان شناختی-رفتاری افسردگی، فکر، احساس و نحوه رفتار شما نسبت به استرس‌زاهای زندگی به دقت بررسی می‌شوند. سپس درمانگر با وضع یک سری آزمایش‌های رفتاری، افکار مخرب و طرحواره های منفی شما را به چالش می‌کشد. در نهایت قادر می‌شوید با مدیریت بهتر هیجاناتتان و کسب آگاهی بیش‌تر از علت بروز آن‌ها در جهت مقابله با احساس‌های منفی خود حرکت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات اضطرابی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : اضطراب و احساس بی قراری و ناخوشی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی