هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

درمان اعتیاد به اینترنت چگونه است؟ آیا می‌توان به افرادی که به اینترنت وابستگی شدیدی دارند برای ترک فضای مجازی یاری رساند؟ اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی از مشکلات رایج در زندگی‌های امروزی است. شاید این مشکل را در خودتان نیز شناسایی کرده یا در اطرافیانتان دیده باشید. برخلاف آن چیزی که اکثر افراد فکر می‌کنند، اعتیاد به اینترنت از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا توانایی فرد را در انجام کارهای روزانه کاهش می‌دهد و باعث می‌شود او زمان زیادی را در طول روز از دست بدهد. اگر شما هم احساس خطر کرده‌اید و فکر می‌کنید که استفاده بیش از اندازه از اینترنت در زندگی شما خللی ایجاد کرده است با ما در ادامه مطلب همراه شوید تا با استفاده از راهکارهای عملی از این مشکل رهایی پیدا کنید. برای اطلاع از سایر انواع مواد اعتیادآور کلیک کنید.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به اینترنت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : درمان اعتیاد به اینترنت

راهکارهای عملی برای درمان اعتیاد به اینترنت

در ادامه به 8 راهکار عملی برای درمان اعتیاد به اینترنت اشاره می‌شود. عمل کردن به این راه‌حل‌ها در درمان اعتیاد به اینترنت بسیار سودمند است.

۱) پذیرفتن، قدم اول در درمان اعتیاد به اینترنت

در ابتدای درمان هرگونه اعتیادی از جمله اعتیاد به اینترنت باید بتوانید این مسئله را به عنوان یک مشکل بپذیرید، طرز فکرتان را تغییر دهید و قبول کنید که در حال آسیب رساندن به خود هستید. تا زمانی که پذیرش اتفاق نیفتد، درمان نیز شروع نخواهد شد.

2)درمان اعتیاد به اینترنت؛ پیدا کردن عامل زیر بنایی

در خود کنکاش کنید و با خود صادق باشید. ببینید که علت استفاده بیش از اندازه شما از اینترنت چیست؟ اگر علت اصلی‌تری وجود داشته باشد باید به فکر درمان آن باشید. برای فهم این موضوع بهتر است به روانشناس مراجعه کنید. در بسیاری از موارد گذراندن بیش از حد زمان در فضای مجازی ناشی از علت دیگری است. به عنوان مثال ممکن است فرد به دلیل عدم اعتماد به نفس در رویارویی با انسان‌ها در دنیای واقعی، به ارتباطات مجازی روی بیاورد.

کمبود اعتماد به نفس ممکن است خود به علت مهارت پایین در برقراری روابط اجتماعی و یا تجربیات تلخ گذشته در هنگام برقراری ارتباط با دیگران و چیزهایی از این قبیل باشد. گاهی اوقات اختلالاتی نظیر افسردگی بر فرد چیره می‌شود و باعث می شود که او به همین رابطه مجازی نصفه و نیمه بسنده کند و  توان برقراری رابطه در دنیای واقعی را نداشته باشد.

هم چنین ممکن است به علت مسائل دیگری مثل اختلال شخصیت اجتنابی، فرد در برقراری ارتباطات واقعی ناتوان باشد و درگیر استفاده بیش از حد از اینترنت شود. برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوعات می‌توانید به مقالات اعتماد به نفس، افسردگی و اختلال شخصیت اجتنابی مراجعه کنید. 

3) به پیامدهای اعتیاد به اینترنت فکر کنید

بسیاری از افراد اعتیاد به اینترنت را به اندازه کافی جدی نمی‌گیرند و از پیامدهای آن آگاهی کافی ندارند. همین امر باعث می‌شود که دیرتر برای درمان و یا پیشگیری از پیامدهای این مشکل اقدام کنند. درنتیجه اعتیاد در آن‌ها شدت زیادی پیدا می کند. از جمله پیامدهای رایج در اعتیاد به اینترنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_از دست دادن شغل
_از دست دادن روابط عاطفی
_مشکلات مالی
_مشکلات روحی و روانی متعدد نظیر احساس تنش مزمن، اضطراب و افسردگی

4) محدود کردن زمان استفاده از اینترنت

داشتن برنامه‌ریزی مشخص در زندگی یکی از راهکارهای مؤثر در درمان اعتیاد به اینترنت است. اگر احساس کردید که در عمل کردن به برنامه‌ریزی موفق نیستید می‌توانید از خانواده کمک بگیرید تا به شما تذکر دهند. هم چنین بهترین راه این است که به تدریج زمان استفاده از اینترنت را کم کنید مثلاً هر بار نیم ساعت کمتر از دفعه قبل از اینترنت استفاده کنید.

به این منظور می توانید از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای زمان سنج استفاده نمایید. حتی می‌توانید ساعت زنگ‌دار خود را کوک کنید تا بعد از یک ساعت به صدا در بیاید و شما متوجه شوید که زمان استفاده از اینترنت به پایان رسیده است. از دیگر راهکارها این است که حجم اینترنت محدود خریداری کنید مثلاً حجم خود را روزانه خریداری کنید و خود را ملزم کنید بیش از یک‌بار در طول شبانه روز حجم نخرید.

5) استفاده از تشویق و تنبیه برای درمان اعتیاد به اینترنت

تشویق و تنبیه یکی از راهکارهای مؤثر و عملی در درمان اعتیاد به اینترنت است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از تشویق مؤثرتر است. اگر فقط در زمان معین شده از اینترنت استفاده کردید، خود را تشویق کنید و به خود پاداش بدهید. پاداش می تواند هرچیزی باشد که شما از آن لذت می برید. مثلاً می‌توانید به خاطر این کار به سینما بروید یا خود را به خوردن یک خوراکی خوشمزه مهمان کنید. 

6) پیدا کردن سرگرمی در خارج از فضای مجازی

ممکن است با خود فکر کنید که اینترنت و فضای مجازی تنها سرگرمی شما است و به جز آن هیچ سرگرمی دیگری وجود ندارد، اما با کمی خلاقیت می‌توانید سرگرمی‌های سودمندی برای خود پیدا کنید. مثلاً می‌توانید پیاده‌روی کنید، مطالعه کنید، در باشگاه ورزشی عضو شوید، یک رشته ورزشی را که به آن علاقه دارید انجام دهید، یک هنر یاد بگیرید و یا در حیطه شغل و رشته تحصیلی‌تان دوره‌ای بگذرانید. این‌ها علاوه بر اینکه به طور صحیحی وقت شما را پر می‌کنند، برای سلامت و بهبود زندگی‌تان نیز بسیار مفید هستند.

7) بیشتر کردن ارتباط با خانواده و دوستان

رابطه چهره به چهره با عزیزانتان یکی از مؤثرترین راه‌ها برای درمان اعتیاد اینترنتی است؛ چرا که بسیاری از مواقع اعتیاد به اینترنت ناشی از کمبود ارتباطات سالم و مؤثر در زندگی است. در نتیجه اگر برای بهبود این روابط تلاش کنید به طور غیر مستقیم باعث کاهش وابستگی خود به اینترنت می‌شوید. 

8) سعی کنید کمتر سمت کامپیوتر و گوشی خود بروید

سعی کنید وسایلی را که ارتباط شما را با دنیای مجازی فراهم می‌کنند، کمتر لمس کنید. مثلاً وقتی شما برای لحظه‌ای گوشی خود را در دست می‌گیرید و صفحه آن را روشن می‌کنید، انواع نوتیفیکیشن ها را روی صفحه خود می‌بینید و وسوسه می‌شوید که آن‌ها را چک کنید. ممکن است حس کنید هر لحظه چیزی در جریان است که شما از آن بی‌خبرید. اما اگر گوشی خود را کمتر در دست نگه دارید و از آن دور باشید کمتر وسوسه خواهید شد که در فضای مجازی پرسه بزنید. می‌توانید برای اینکه تماس‌ها و پیام های مهم را از دست ندهید گوشی ساده‌ای که قابلیت اتصال به اینترنت را ندارد تهیه کنید و آن را نزد خود نگه دارید.

 

درمان اعتیاد به اینترنت؛ بی‌اثر بودن راهکارها 

ممکن است با وجود تمام تلاش‌هایی که می‌کنید نتوانید مشکل خود را به تنهایی حل کنید. در واقع زمانی که شما وابستگی شدیدی به اینترنت پیدا می‌کنید برای درمان به دریافت خدمات حرفه ای نیاز دارید. در این شرایط به یک روانشناس مراجعه کنید. او به شما کمک خواهد کرد تا ریشه‌های مشکل خود را بشناسید و با حل و فصل آن‌ها به طور زیربنایی، به درمان اعتیاد به اینترنت بپردازید. هم‌چنین درمانگر در روند درمان به شما کمک خواهد کرد تا به طور مؤثرتری با وسوسه‌های استفاده از اینترنت مقابله کنید. درمان هایی نظیر درمان شناختی-رفتاری که توسط روان شناسان مورد استفاده قرار می گیرد، امروزه یکی از موثرترین روش ها در درمان اعیتاد به اینترنت به شمار می رود. 

برای آگاهی از درمان شناختی-رفتاری کلیک کنید. 

 

اگر فرزندتان درگیر این مسئله است چه کنید؟

این توصیه‌ها را می‌توانید در مورد فرزندانتان که درگیر استفاده بیش از حد به اینترنت شده‌اند نیز به کار ببرید. همواره به کارشان نظارت داشته باشید اما به این نکته توجه کنید که کنترل بیش از حد و استفاده از روش‌های سرسختانه و اعمال زور و قدرت، روابط شما با فرزندتان را دچار تنش می‌کند و نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت. قاطعانه عمل کنید نه زور گویانه. همواره همدلی و محبت را چاشنی روابط خود با فرزندتان کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. مشاوره تربیت کودک می‌تواند شما را در این زمینه بیشتر راهنمایی نماید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به اینترنت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : درمان اعتیاد به اینترنت

  • ۹۸/۰۵/۲۷
  • هنر زندگی

درمان اعتیاد به اینترنت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی