هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

درمان شناختی رفتاری افسردگی یکی از مؤثرترین روش‌های روان درمانی است که برای بهبود افسردگی به کار می‌رود. افسردگی شایع‌ترین بیماری روانی است که در هر سال افراد زیادی را درگیر خود می‌کند. معمولاً مشکل افراد افسرده ناامیدی و بی‌لذتی است. آن‌ها اغلب از فعالیت‌های شغلی و یا فعالیت‌های تحصیلی باز می‌مانند. مهم‌ترین عامل خطرساز برای بیماران افسرده میل و گرایش آن‌ها به خودکشی است. در این مقاله سعی داریم تا مختصر به درمان افسردگی با رویکرد شناختی رفتاری بپردازیم. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات علائم افسردگی ، درمان افسردگی و روان درمانی را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان افسردگی و درمان شناختی رفتاری افسردگی می‌توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : درمان شناختی رفتاری افسردگی

درمان شناختی رفتاری افسردگی 

در بسیاری از موارد بدون تجویز دارو تنها با مراجعه به روانشناس درمان شناختی رفتاری افسردگی اتفاق میفتد. در صورتی که درمانگر تشخیص دهد علائم شما بسیار شدید است، برای درمان افسردگی شما را به یک روانپزشک برای دریافت دارو ارجاع می‌دهد. در حالت‌های خفیف‌تر معمولاً از درمان شناختی-رفتاری افسردگی برای حل این مشکل استفاده می‌شود. تمرکز این درمان بر تغییر دادن فکر و رفتار افراد است. روان‌درمانگران شناختی رفتاری تأکید دارند که شناخت‌ها و نوع نگرش ما به زندگی بر هیجانات ما تأثیر می‌گذارند. در نتیجه اگر بتوانیم نوع نگاه به زندگی و اتفاقات پیرامونمان را تغییر دهیم می‌توانیم بر هیجانات منفی و افسردگی نیز چیره شویم. علاوه بر این در این روش درمان افسردگی درمانگر تلاش می‌کند تا تجربیات مثبت و جدیدی را برای مراجع خود به وجود آورد تا بتواند بر اساس آن‌ها زندگی جدیدی را آغاز کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چیستی  درمان شناختی رفتاری، درمان افسردگی بدون دارو و افسردگی کلیک کنید. 

 

در درمان شناختی رفتاری افسردگی چه افکاری مورد بررسی قرار می‌گیرند؟

افکاری که در این درمان مورد بررسی قرار می‌گیرند شامل هر نوع فکری می‌شود که به سلامت روان فرد آسیب می‌زند و دائماً اعتماد به نفس او را زیر سؤال می‌برند. این افکار تحت عنوان تحریف‌های شناختی تعریف شده‌اند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تفکر همه یا هیچ: سیاه و سفید دیدن دنیا و وقایع آن 

- بی‌اهمیت شمردن رویدادهای مثبت 

- تعمیم افراطی: به صورتی که فرد یک رویداد منفی را به همه موقعیت‌ها ربط می‌دهد. 

- شخصی‌سازی: ربط دادن همه وقایع به خود 

- فیلتر ذهنی: داشتن نگاه بدبینانه در مورد همه رخدادهای پیرامونی به طوری که واقعیت تیره و تار دیده شود. 

اتفاقی که در این درمان می‌افتد تغییر یک فکر نخواهد بود؛ بلکه سعی در تغییر سبک فکر کردن به طور کلی است. چرا که ذهن اگر بیمار شود سبک فکری را اتخاذ می‌کند که بیشتر به مشکلات و احساسات منفی دامن می‌زند. البته جایگزینی افکار توسط خود فرد انجام می‌شود و درمانگر در این راه تنها او را هدایت می‌کند نه اینکه او را وادار  کند به شیوه خاصی فکر کند. 

 

درمان شناختی رفتاری برای افسرده ها چند جلسه طول می‌کشد؟ 

این درمان به طورکل یکی از روش‌های روان درمانی کوتاه مدت محسوب می‌شود. در حالی که روش‌های دیگر ممکن است حتی سال‌ها طول بکشند. درمان شناختی رفتاری افسردگی معمولاً به چیزی حدود 10جلسه نیاز دارد. جلسات معمولاً به صورت هفتگی برگزار می‌شوند. هرچقدر که در درمان پیشرفت حاصل شود فواصل بین جلسات درمانی نیز افرایش خواهد یافت. 

 

بخش‌های مهم درمان شناختی رفتاری افسردگی

درمان شناختی رفتاری افسردگی درمان ساختارمندی است که در هر جلسه بر اساس اهدافی که از قبل مشخص شده است پیش می‌رود. درمانگران برای استفاده از این روش باید از پروتکل‌های مخصوص آن استفاده کنند. دو بخش مهم و اصلی درمان شناختی رفتاری تغییر دادن افکار آسیب رسان مراجع و کمک به او برای تغییر رفتارهای مخرب است. در واقع این دو بخش ساختار درمان را تشکیل می‌دهند. در ادامه به هریک از آن‌ها به طور جداگانه پرداخته‌ایم. 

اگر فرد به اختلال افسردگی اساسی شدید  مبتلا باشد ممکن است هیچ گونه انرژی و آمادگی برای شرکت در جلسات روان درمانی نداشته باشد. در این شرایط روند درمان تغییر خواهد کرد. بخصوص زمانی که افکار خودکشی و مرگ نیز شدت می‌یابند. برای از بین بردن سریع این افکار و ایجاد آمادگی در فرد برای روان درمانی ابتدا باید دارو درمانی شروع شود و سپس با گذشت چند هفته روان درمانی در کنار دارو درمانی آغاز شود.تصمیم‌گیری در این باره نیازمند دریافت مشاوره افسردگی از طریق یک روانشناس است. 

برای کسب آگاهی بیشتر در مورد افسردگی اساسی و  داروهای ضد افسردگی کلیک کنید. 

 

درمان شناختی رفتاری | تغییر دادن فکر 

تغییر دادن فکر و نگرش در افراد افسرده مهم‌ترین بخش فرایند درمان افسردگی است. افراد افسرده عموماً اتفاقات مختلف زندگی را به صورت ناامیدانه تعبیر می‌کنند. آن‌ها شکست‌ها را به دلیل بی‌کفایتی‌های خودشان (همه شکست‌ها) و موفقیت‌های خودشان را به شانس یا عوامل بیرونی نسبت می‌دهند. به همین دلیل است که معمولاً افراد افسرده حتی با وجود پیشرفت و کسب موفقیت در زندگی بازهم بیماری را از خود نشان می‌دهند.

درمانگران در بازسازی شناختی با بررسی مجدد اتفاقات زندگی و مرور آن‌ها سعی در بازسازی معنای رخدادها برای بیمار دارند. برای مثال یک فرد افسرده خود را بی‌کفایت و شکست خورده می‌داند. مثلاً اگر آن‌ها در امتحانی نمره متوسط بگیرند احساس می‌کنند که خنگ یا ناتوان هستند و خود را سرزنش می‌کنند. درمانگر در این شرایط با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر قاب‌گیری مجدد به فرد کمک می‌کند تا از دریچه دیگری به وقایع نگاه کند و بدین صورت درمان افسردگی اتفاق میفتد.

 

درمان شناختی-رفتاری | تغییر رفتار

کارکردن بر روی افکار مستلزم صرف وقت بیشتری است. اما هم‌زمان با کار کردن بر روی افکار، درمانگران سعی می‌کند تا برنامه‌ای تحت عنوان فعال‌سازی رفتاری را نیز برای درمان افسردگی اجرا کنند. در این برنامه مراجع به کمک درمانگر خود فعالیت‌های روزانه را بررسی می‌کند و برنامه زمانی مشخصی برای انجام فعالیت‌های ثمربخش بیشتر تعیین می‌کند. هرچقدر این فعالیت‌ها بیشتر می‌شود انرژی روانی فرد بیشتر شده و در نتیجه او در یک چرخه مثبت و سالم قرار می‌گیرد. این چرخه بر بهبود افکار منفی و مخرب نیز تأثیرگذار خواهد بود. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان افسردگی و درمان شناختی رفتاری افسردگی می‌توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : درمان شناختی رفتاری افسردگی

  • ۹۸/۰۶/۰۳
  • هنر زندگی

درمان شناختی رفتاری افسردگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی