هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

هنر زندگی | مشاوره روانشناسی

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی در زمینه مشاوره خانواده ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره تربیت کودک ، مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره شخصیت شناسی و...

مشاوره برای انتخاب رشته چه ضرورتی دارد؟ انتخاب رشته یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر فردی است و تأثیر زیادی در سرنوشت او می‌گذارد. به همین دلیل لازم است تا با دقت و آگاهی کافی انجام شود. انتخاب رشته در ابتدا برای مشخص کردن رشته‌ی مورد نظر (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان) در دبیرستان و بعد از آن برای ورود به زمینه مورد علاقه در دانشگاه لازم است و اغلب محصلان را با چالش‌های زیادی رو به رو می‌کند. هرچقدر فرد رتبه‌ی بهتری داشته باشد انتخاب رشته‌ی او حساسیت بیشتری دارد، اگر به درستی برای انتخاب رشته اقدام نشود ممکن است پیامدهای نه چندان مطلوبی داشته باشد به همین دلیل مشاوره برای انتخاب رشته ضرورت می‌یابد؛ چرا که به افراد کمک می‌کند با دید بازتری دست به انتخاب بزنند و تمام جوانب را در نظر بگیرند.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره برای انتخاب رشته می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

منبع : مشاوره انتخاب رشته

دلایل اهمیت مشاوره برای انتخاب رشته

انتخاب رشته به دلایل مختلفی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که موفقیت تحصیلی و موقعیت‌های شغلی فرد در آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر انتخاب رشته با آگاهی و تجربه‌ی کافی انجام نشود موجب می‌شود تا در آینده فرد به موقعیتی که لایق آن است نرسد و به تحصیل در رشته‌ای بپردازد که به آن علاقه‌ی کافی و استعداد لازم را ندارد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله موفقیت تحصیلی را مطالعه کنید.

به همین خاطر لازم است تا این مسئله توسط شخصی آگاه و با تجربه انجام شود، مشاور معمولا تمام جنبه‌های مختلف مانند علاقه، استعداد، موقعیت اجتماعی و شغلی، بازار کار، ظرفیت دانشگاه‌ها، مسئله‌ی سهمیه‌ها و بسیاری از موارد دیگر را بررسی می‌کند و به صورت کلی با دید بازتری به این مسئله نگاه می‌کند و سپس برای انتخاب رشته اقدام می‌کند و راهنمایی‌های لازم را می‌دهد. برای تحقق تمام این موارد لازم است به مشاوره تحصیلی مراجعه کنید.

 

مشاوره برای انتخاب رشته خوب چه ویژگی‌هایی را در نظر می‌گیرد؟

انتخاب رشته‌ی خوب موجب می‌شود تا فرد بتواند در رشته‌ای بر اساس استعداد و علاقه‌ی خود، تحصیل کند و در آینده نیز از موقعیت شغلی مناسب برخوردار باشد. همچنین انتخاب مناسب باعث می‌شود تا زحمات چندین ساله‌ی فرد به ثمر بنشیند و نتیجه‌ی خوبی بدهد. بنابراین مشاوره ویژگی‌هایی همچون استعداد و علاقه شما را در نظر می‌گیرد و متناسب با آن‌ها لیستی از رشته‌های مناسب را در اختیار شما قرار می‌دهد.

این نکته را در نظر داشته باشید که هر فردی در زمینه‌ی خاصی استعداد و علاقه دارد و ممکن است در رشته‌ای که بسیار محبوب است قبول شود اما به دلیل نداشتن علاقه موفقیت چندانی کسب نکند، اما در رشته‌ای که چندان پرمخاطب و محبوب نیست به دلیل داشتن استعداد و علاقه در آن زمینه موفق شود و حتی درآمد خوبی نیز کسب کند.

 

ویژگی‌های مشاور تحصیلی خوب چیست؟

انتخاب مشاور مناسب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا تاثیر بسزایی در نتیجه‌ی انتخاب رشته دارد. به صورت کلی مشاورینی خوب هستند که آنالیز دقیقی از رتبه و قبولی‌های سال گذشته داشته باشند و بتوانند آن را با رتبه‌ی شما تطبیق دهند، خبره و باسابقه باشند، تخصص همراه با تجربه در مشاوره تحصیلی داشته باشد، در ارائه برنامه ریزی های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت برای شرایط مختلف داوطلبان توانمند باشند، رشته‌های دارای بازار کار و مورد علاقه‌ی داوطلب را در الویت قرار دهند، رشته‌ها را براساس رنکینگ دانشگاه‌ها دسته بندی کنند، دارای فن بیان مناسب باشند و انتخاب‌هایی که در نظر دیگران بسیار گم هستند و شانس قبولی را با رتبه‌های بالا افزایش می‌دهد را شناسایی کنند.

 

مزیت‌های مشاوره برای انتخاب رشته چیست؟

معمولا زمانی که نتایج رتبه‌ها می‌آید افراد سردرگم می‌شوند و به دلیل نداشتن زمان کافی نمی‌توانند به خوبی مسائل مختلف را بسنجند، به همین خاطر در این مدت مشاور به آن‌ها کمک می‌کند تا از سردرگمی بیرون بیایند و بتوانند در این فرصت محدود به درستی انتخاب رشته کنند.

همچنین مشاورین تحصیلی معمولا از ظرفیت‌های دانشگاه، سهمیه‌ها، آینده‌ی شغلی و بازار کار به خوبی اطلاع دارند و از ویژگی‌های فردی مثل استعداد، علاقه، ضریب هوشی و بسیاری از موارد دیگر که در این زمینه اهمیت دارد آگاه هستند، به همین خاطر می‌توانند راهنمایی‌های مفیدی ارائه دهند و فرد را از سردرگمی بیرون بیاورند.

 

پیامدهای انتخاب رشته نادرست چیست؟

اگر فردی بدون مشورت با دیگران و کسب تجربه و آگاهی برای انتخاب رشته اقدام کند ممکن است انتخاب خوبی نداشته باشد؛ در این شرایط احتمال افت تحصیلی نیز وجود دارد که تبعات آن شامل سرخوردگی، شکوفا نشدن استعداد، نداشتن رضایت شغلی، لذت نبردن از زندگی، درجا زدن و هدر دادن عمر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افت تحصیلی کلیک کنید.

پیامدهایی که گفته شد تاثیرات منفی دیگری در جنبه‌های دیگر زندگی می‌گذارد و موجب می‌شود تا کیفیت زندگی فرد پایین بیاید. مشاوره برای انتخاب رشته از چنین پیامدهایی جلوگیری می‌کند؛ اگر از ابتدا با فرد آگاه و با تجربه‌ای مشورت شود تا حد زیادی جلوی این اتفاقات گرفته می‌شود و در مسیری که در آن موفق است قدم می‌گذارد.

 

مشاوره برای انتخاب رشته دبیرستان و کنکور

مشاوره برای انتخاب رشته سال نهم و دبیرستان

در دبیرستان چند رشته‌ی محدود وجود دارد که بایستی دانش‌آموزان از بین آن‌ها رشته‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنند. هر کدام از این رشته‌ها شرایط خاص خودشان را دارند مثلا در رشته‌ی علوم تجربی پزشکی و پیراپزشکی شاخه‌های اصلی آن هستند. دروس مرتبط با این رشته زیست شناسی، شیمی و تا حدی ریاضی و فیزیک است، رقابت در این رشته زیاد است به همین خاطر لازم است دانش‌آموزان آمادگی کافی داشته‌باشند.

در رشته‌ی ریاضی فیزیک نیز شاخه‌ی مهندسی از رشته‌های محبوب است و دروس ریاضی و فیزیک از درس‌های اصلی آن هستند، اگر توانایی‌های تجسمی بالایی داشته باشید می‌توانید در این رشته موفق شوید.

همچنین شاخه‌های اصلی رشته‌ی علوم انسانی نیز حقوق و روان‌شناسی است، توانایی‌های مورد نیاز در این رشته مهارت‌های ارتباطی و سخنوری می‌باشد. در این رشته حفظیات از اهمیت بالایی برخوردار است اما نیاز است تا به سایر مهارت‌ها نیز توجه شود. مشاوره انتخاب رشته در صورت لزوم از آزمون‌های استعداد یابی استفاده می‌کند و به شما کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن همه‌ی جوانب و توانایی‌های تحصیلی دست به انتخاب بزنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب رشته سال نهم کلیک کنید.

مشاوره برای انتخاب رشته دانشگاه (کنکور)

انتخاب رشته‌ی کنکور از اهمیت بالایی برخوردار است و تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند نقش خانواده، چشم و هم چشمی، نقش علاقه و توانمندی‌ها، در نظر گرفتن فرصت‌های شغلی، انگیزه‌ها و اهداف قرار می‌گیرد.

عامل مهم دیگری که در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد، موفقیت شما در کنکور است. چرا که هر چه نتیجه کنکور بهتر باشد، گزینه‌های بیشتر و بهتری برای انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی خواهید داشت. مشاور انتخاب رشته تمام عوامل ذکر شده را مورد بررسی قرار می‌دهد و در حل تعارضات موجود در آن‌ها به شما کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موفقیت در کنکور کلیک کنید.

تصمیم اشتباه در این مرحله آینده‌ی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است بعدها مجبور به تغییر رشته شوید در حالی که سال‌ها وقت خود را در رشته‌ای نامتناسب خرج کرده‌اید. به همین خاطر لازم است تا تمامی جوانب شخصیتی و مسائل مختلف خود را بسنجید و سپس برای انتخاب رشته اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

چرا انتخاب رشته دانشگاه باید توسط متخصص انجام شود؟

جواب: انتخاب رشته دانشگاه به دلیل وجود مسائل سهمیه‌ای، سوابق تحصیلی، ظرفیت‌های خاص هر دانشگاه، تفاوت میزان قبولی در شهرهای مختلف، ویژگی‌های شخصیتی هر فرد مانند علاقه و استعداد و ... از حساسیت بالایی برخوردار است و به همین خاطر توصیه می‌شود با افراد با سابقه مشورت شود و سپس برای انتخاب رشته اقدام شود و کوچکترین اشتباه می‌تواند آینده‌ی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

چرا اطلاع از آخرین رتبه های قبولی دانشگاه مهم تلقی میشود؟

جواب: با اطلاع از آخرین رتبه های قبولی کنکور شما می‌توانید تا حدودی مطمئن شوید که چه رشته هایی را با نگاه های خوش بینانه و واقع بینانه قبولی خواهید شد. لذا اطلاعات آخرین رتبه های قبولی در کنکور بسیار برای هر داوطلب بسیار حیاتی و مهم تلقی می‌شود.
 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : مشاوره انتخاب رشته

  • ۹۸/۱۱/۰۱
  • هنر زندگی

مشاوره انتخاب رشته

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی